Analize

Analize

Otvoreni podaci u javnim nabavkama u Bosni i Hercegovini

Iako se koncept otvorenih podataka u formi u kakvoj je danas prepoznajemo nije nužno pojavio u ranim fazama javnih nabavki, ideja transparentnosti i pristupa informacijama o troškovima ima dugu historiju. U mnogim zemljama, zakoni o slobodnom pristupu informacijama ili slični propisi počeli su se razvijati već sredinom 20. stoljeća kao odgovor na potrebu za transparentnošću u upravljanju javnim resursima. S razvojem računarske tehnologije i digitalizacijom, sve veći broj vlada i organizacija počeo je prepoznavati potencijal otvorenih podataka za poboljšanje transparentnosti u različitim sektorima, uključujući javne nabavke. Po prvi put u Bosni i Hercegovini otvoreni podaci u javnim nabavkama su postali dostupni putem open data portala krajem 2023. godine. Navedeni portal pruža mašinski čitljiv uvid u sve javne nabavke objavljene na elektronskom portalu javnih nabavki. Opširnije o vrijednosti otvorenih podataka u javnim nabavkama, kao i o open data portalu javnih nabavki u Bosni i Hercegovini, možete pročitati u izvještaju na sljedećem linku.

Read More »
Fondacija CPI
Analize

Preporuke za poboljšanje budžetske transparentnosti

Transparentnost budžeta (otvoreni budžet) podrazumijeva mogućnost građana da dobiju informacije o budžetu koje su potpune, bitne, tačne, pravovremene i predstavljene na razumljiv način. Manjak transparentnosti u ovome području može dovesti do odabira nepopularnih i neprikladnih programa, te korumpiranog i rastrošnog trošenja. Otvoreni budžet štiti od rasipanja, prevare i zlouporabe, a također i omogućuje građanima da se uključe u ovaj proces i pozivaju vlasti na odgovornost, a što u konačnici doprinosi jačanju povjerenja u političke procese. Samo otvorenost budžetskog procesa i jasno i razumljivo izvještavanje o prikupljanju i potrošnji javnog novca može osigurati uključenje aktivnih građana u budžetske procese i povećanje povjerenja javnosti prema organima vlasti. Osim pozitivnih učinaka na kvalitet upravljanja, budžetska transparentnost donosi i značajne financijske koristi državi. Države s transparentnijim budžetom imaju bolji pristup međunarodnim finansijskim tržištima i niže troškove zaduživanja. Brošura “Preporuke za poboljšanje budžetske transparentnosti i odgovornosti u BiH” izrađene su uz podršku regionalnog projekta SMART Balkan – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan koji provodi Centar za promociju civilnog društva (CPCD), Center for Research and Mediation (IDM) a finansijski podržava Ministarstvo vanjskih poslova Kraljevine Norveške. Brošura “Preporuke za poboljšanje budžetske transparentnosti” dostupna je u PDF formatu.

Read More »
Analize

Projekat poboljšanja fiskalne i budžetske transparentnosti – Improvement of Fiscal and Budget Transparency

Centar za zastupanje građanskih interesa (CPI) je u ime njemačkog Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) u periodu od marta do jula 2021. provodio pilot projekt u oblasti poboljšanje fiskalne i budžetske transparentnosti i otvorenosti a u okviru Programa jačanja javnih institucija u BiH. Program jačanja javnih institucija u BiH u ime vlada Savezne Republike Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva provodi njemački GIZ kao dio podrške reformi javne uprave u BiH. Mišljenja i stavovi izraženi ovdje ne predstavljaju nužno službena mišljenja i stavove vlada SR Njemačke i Ujedinjenog Kraljevstva, kao ni GIZ-a. 1. Vodič za unaprjeđenje budžetske transparentnosti Vodič možete preuzeti na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku klikom na naslovnice: Bosanski Hrvatski Srpski Prijedlozi i sugestije Zahvaljujemo na Vašem interesu i preuzimanju Vodiča za unaprjeđenje budžetske transparentnosti. Ukoliko nakon čitanja budete imali kritički komentar, primjedbu ili sugestiju kako na bolji i jednostavniji način rješiti probleme osiguranja proaktivne transparentnosti i učešća građana u budžetskom procesu u institucijama BiH, ili na bilo kojem drugom nivou vlasti, bili bismo Vam veoma zahvalni da nam dostavite vaš prijedlog na email adresu:sugestije@cpi.ba ili miroslav.tomic@cpi Vaše sugestije mogu doprinijeti u zastupanju interesa građanki i građana u sličnim projektima u kojima CPI učestvuje.Unaprijed zahvaljujemo na saradnji. 2. Analiza stanja budžetske transparentnosti Analizu možete preuzeti na bosanskom, hrvatskom i srpskom jeziku klikom na naslovnice: Bosanski Hrvatski Srpski 3. Dokumenta u vezi projekta Arhivu ostalih dokumenta vezanih za projekat, uključujući prezentacije i zapisnike, možete preuzeti klikom na sljedeći link.

Read More »
Analize

Premalo, presporo i nesolidarno

Odgovor centralne vlasti u BiH na Covid pandemiju Posljedice pandemije po ekonomski i zdravstveni sistem u Bosni i Hercegovini su velike. Odgovor vlasti u Bosni i Hercegovini bio je ograničen, sa zakašnjenjem i nedovoljno finansijski značajan, kako bi se odgovorilo na sve izazove tokom 2020. godine. Također, vlasti nisu ni pokušale da u vrijeme krize, dok poduzetnici, građani, zdravstvo, obrazovanje trpe velike posljedice, racionalizuju poslovanje i smanje troškove administrativnog aparata. U ovoj publikaciji su prikazani rezultati istraživanja koliko je novca doznačeno vlastima u BiH u toku 2020. godine kroz donacije, gdje su navedena sredstva raspoređena ili utrošena, koji je iznos primljenih kredita od međunarodnih finansijskih organizacija preko Institucija BiH (MMF, Svjetska banka, EU i druge), koliko je donacija ostvareno od strane ambasada i međunarodnih organizacija u BiH, te koliko su donacija bolnice i klinički centri ostvarili u BiH. Ključni ekonomski indikatori tokom 2020. godine u Bosni i Hercegovini pokazuju: Pad BDP-a od 4,3% Neto smanjenje broja radnih mjesta u FBiH za 13.990 Neto smanjenje direktnih i indirektnih poreza u Bosni i Hercegovini u iznosu od 792 miliona KM Smanjenje izvoza iz Bosne i Hercegovine za 972 miliona KM, te smanjenje uvoza za 2,62 milijarde KM Pad industrijske proizvodnje od 6,2% na godišnjem nivou Povećanje neto broja penzionera u Bosni i Hercegovini za 11.780, uz povećanje godišnjih izdataka za 192,5 miliona KM Kako bi negativni efekti pandemije Covid 19 bili što manji, Bosna i Hercegovina je primila tokom 2020. godine značajne kredite i donacije iz inostranstva, poput kredita Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) u iznosu od 651.391.281 KM, ili kredita Svjetske banke u iznosu od 33.100.000,00 EUR. Pored navedenih kredita, nije zanemariv iznos i donacija međunarodnih organizacija i ambasada raznih vlada. Po ovom osnovu je prikupljeno 88.021.714 KM i 6.203.630 USD. Pravilnim i pravovremenim iskorištavanjem primljenih kredita i donacija, pomoć privredi je trebala biti mnogo veća, a negativni efekti manji. Novac koji je Federacija BiH dobila kao dio kredita od Međunarodnog monetarnog fonda, trebao se iskoristiti za očuvanje radnih mjesta. Primjerice, ulaganjem cjelokupnog iznosa kredita u subvencije dijela plata i doprinosa, mogao se finansirati iznos od ukupno 800 KM po jednom radniku, gdje bi 400 KM bio iznos pomoći za dio neto plate, a 400 KM iznos ukupnih doprinosa. Izdvajanjem cjelokupnog iznosa kredita na ovaj način, moglo se, uz jasne kriterije, osigurati finansiranje za minimalno 166.666 radnika za tri mjeseca ili 83.333 radnika za šest mjeseci. Najveći doprinos ovog dokumenta je u vrlo detaljnom prikazu odgovora centralne vlasti na pandemiju Covid 19 razloženom prema državnom, entitetskom i kantonalnom nivou vlasti, pružene podrške privredi i zdravstvu, te prikazu svih donacija, transfera i druge pomoći koje su dobili klinički centri i bolnice u Bosni i Hercegovini. Smatramo poražavajućim da u vremenu zdravstvene krize neki od najvećih kliničkih centara nisu odgovorili na naš poziv na transparentnost prihoda i rashoda vezano za Covid krizu. Klinički centar Univerziteta u Sarajevu je odgovorio da su ti podaci poslovna tajna. Kompletnu analizu možete preuzeti na ovom linku.

Read More »
Analize

Finalni izvještaj o realizaciji sredstava za sanaciju posljedica poplava u BiH iz 2014. godine

Bosna i Hercegovina se protekle decenije u više navrata suočila sa problemom poplava, koje su njenim stanovnicima, ali i privredi, nanosile ogromne štete. Ipak, razmjere svih prethodnih katastrofa ne mogu se porediti sa onima, koje su prouzrokovale poplave u maju 2014. godine. Tom prilikom, osim ogromne materijalne štete i gubitaka, koji su procjenjeni u iznosu od oko 4 milijarde KM, život je izgubilo preko 20 građana iz različitih opština BiH. Uništeno je na desetine hiljada domaćinstava, a preko 90.000 građana moralo je privremeno da napusti svoje domove. Zahvaljujući iskazanoj ogromnoj solidarnosti na međunarodnom nivou, te pruženoj pomoći u spašavanju života građana, posljedice ove katastrofe nisu bileveće. Brojni donatori, vlade drugih zemalja, međunarodne organizacije, kompanije i pojedinci, u vrlo kratkom vrijemenu, pružili su pomoć kako bi se, prije svega, ublažile posljedice šteta na domaćinstvima, ali i uništenoj infrastukturi i privredi u nastradalim područjima. Nakon što su 15. jula 2015. godine u zgradi Parlamentarne skupštine BiH, predstavljeni prvi nalazi o realizovanim sredstvima i 05. februara 2016. drugi nalazi do kojih je Mreža „BRANA“ došla, ovaj izvještaj predstavlja treći presjek stanja koji obrađuje realizaciju izdvojenih sredstava od strane bosanskohercegovačkih vlasti na svim nivoima, ali i doniranih sredstava od strane vlada drugih zemalja i međunardnih organizacija, te drugih donatora, a za potrebe oporavka od poplava.Svrha ovog izvještaja jeste prvenstveno da predstavi nalaze monitoringa procesa obnove i utroška sredstava namjenjenih oporavku od poplava. U izvještaju su predstavljeni nalazi zaključno sa 15. martom 2016. godine, na osnovu do sada prikupljenih podataka. Ovom prilikom još jednom pozivamo sve donatorske organizacije i institucije vlasti koje su bile uključene u proces obnove, a željeli bi doprinijeti njegovoj ukupnoj transparentnosti da Mreži“BRANA“ dostave informacije o doniranim i realizovanim sredstvima, a u cilju ažuriranja podataka. U ime svih građana, koje su predstavnici Mreže „BRANA“ obišli prethodnih osam mjeseci, kojima su obnovljena domaćinstva i pružena druga vrsta pomoći za oporavak od posljedica poplava, želimo da se zahvalimo svim međunarodnim donatorima, organizacijama, institucijama, kompanijama i pojednicima, koji su pomogli da se nastale štete u značajnoj mjeri saniraju. Istovremeno zahvaljujemo se i svim donatorima koji su podatke o doniranim i realizovanim sredstvima dali na uvid Mreži“BRANA“, ali i cjelokupnoj javnosti u Bosni i Hercegovini. Cijeli izvještaj možete preuzeti na sljedećem linku: Finalni izvještaj o realizaciji sredstava za sanaciju posljedica poplava u BiH iz 2014. godine

Read More »
Analize

Kamo vodi autoput?

Izgradnja autoputeva i putne infrastrukture je jedno od pitanja o kojima postoji opšti politički i konsenzus građana u Bosni i Hercegovini (BiH). Međutim, mali broj građana i političara je svjestan troška takve investicije i uticaja izgradnje na stanje javnih finansija BiH. Primarni planirani putni pravac obuhvata izgradnju koridora V-c, koji treba da poveže luku Ploče u Hrvatskoj, preko Opuzena, Sarajeva i Osijeka, sa Budimpeštom na sjeveru. Dužina ogranka ovog koridora kroz BiH iznosi 337 kilometara, a koridor je isprojektovan kao dio trans-europske putne mreže još 2002 godine. Planirani završetak radova je bio do 2012 godine, ali je do danas (april 2019 godine) izgrađeno svega 108 kilometara (od ukupno planiranih 337). U skladu sa svojim razvojnim i infrastrukturnim projektima, Vlada Republike Srpske je izgradila autoput kojim je povezala Gradišku na Sjeveru sa Banja Lukom. U oktobru 2018 godine je zvanično otvorena i kompletna dionica koja povezuje Doboj sa Banja Lukom, pa je do sada u Republici Srpskoj (RS) izgrađeno 106 kilometara auto puta. Entitetske vlade i preduzeća za igradnju cestovne infrastrukture u narednom periodu planiraju uložiti značajna sredstva i u izgradnju brzih cesta koje bi povezivale Srednju Bosnu sa koridorom Vc, Orašje na sjeveru sa Tuzlom, te nastavak izgradnje autoputa prema Prijedoru, prema Bijeljini itd. Osim navedenih projekata, u toku su aktivnosti na projektovanju ceste koja bi povezala Sarajevo i Beograd, kao i novog putnog pravca koje bi Sarajevo povezao sa Goraždem. Svi ovi projekti bitno utiču na sistem upravljanja javnim finansijama u BiH. Osim u nekoliko izuzetaka (kada se ceste planiraju finansirati iz dobiti javnih preduzeća), gotovo svi putni pravci se finansiraju kreditnim zaduženjima. Zakon o zaduživanju, dugu i garancijama Bosne i Hercegovine („Službeni glasnik BiH“ br. 52/05 i 103/09) daje ovlaštenja entitetima i Distriktu (Federacija Bosne i Hercegovine FBiH, Republika Srpska RS i Distrikt Brčko DB) da sklapaju ugovore o zaduživanju s vanjskim kreditorima po osnovu direktnog duga uz prethodno odobrenje Parlamentarne skupštine BiH (član 49), u skladu sa uslovima iz Ustava BiH. U skladu sa dogovorom u sklopu aranžmana sa Međunarodnim Monetarnim Fondom MMF (u okviru Extended Fund Facility EFF aranžmana), Ministarstvo finansija i trezora BiH (MFT BiH) je pripremilo Srednjeročnu strategiju upravljanja dugom BiH (MFT, 2016), koja je nastala konsolidacijom entitetskih i strategije upravljanja javnim dugom BD. Nijedan od navedenih dokumenata nema jasnu projekciju i analizu implikacija kreditnog zaduživanja na povećanje javnog duga i obaveza za servisiranje istog. Putni pravac koridora Vc projektovan je 2003 godine. Studije izvodljivosti su pripremane u periodu od 2004 do 2006 godine. Za autoput koji povezuje Banja Luku sa Gradiškom i Dobojem studije izvodljivosti su pripremljene u periodu 2009 i 2011 godina. Sve navedene studije predviđaju da će pravci biti samoodrživi. Ne postoji javno dostupan podatak o frekvenciji saobraćaja na izgrađenim putnim pravcima, a evidentna je činjenica da prilivi od naplate cestarina nisu dovoljni za finansiranje dalje izgradnje puteva. Činjenica da je da dalje zaduživanje za igradnju auto puteva kao osnovni uslov postavljeno uvođenje dodatne akcize na gorivo (bez koje nebi bilo odobreno dalje zaduživanje), kao i nedostatak javno dostupne informacije o strukturi potrošnje sredstava koja se iz različitih izvora prikupljaju na ime izgradnje puteva postavljaju dilemu održivosti cijelog modela finansiranja izgradnje i kasnijeg održavanja i upravljanja cestovnom infrastrukturom. Studije uticaja na okoliš pripremljene su u isto vrijeme kada i studije izvodljivosti. U posljednjem periodu, postoji značajan pritisak revidiranja i analize podataka o ispušnim plinovima vozila. Evidentno je da postoji potreba verifikacije nalaza studija okolinskog uticaja u skladu sa podacima o saobraćaju i emisiji štetnih gasova. Osnovna ideja studije koju je izradila Fondacija CPI i vezanih javnih rasprava i drugih aktivnosti je adresiranje sljedećih pitanja: (i) Nedostatka jasne projekcije i analize uticaja zaduživanja za putnu infrastukturu na javni dug i sistem upravljanja javnim finansijama u BiH;(ii) Nepostojanja jasno definisane politike upravljanja javnim resursima i održivosti modela finansiranja izgradnje i održavanja za izgrađene i putne pravce koji su planirani u narednom periodu;(iii) Potrebe za verifikacijom uticaja izgradne auto-cesta na okoliš i procjena potrebe za ažuriranjem postojećih okolinskih studija. Kompletnu studiju „Analiza uticaja izgradnje auto-puteva u BiH na sistem pravljanja javnim finansijama, dugom i zaštitom okoliša“ možete vidjeti na linku: Studija – Analiza uticaja izgradnje auto-puteva u BiH na sistem upravljanja javnim finansijama, dugom i zaštitom okoliša

Read More »
Analize

Šta se radi s novcem građana?

Pogled na pitanje standardizacije i kvalitete finansijskog izvještavanja vlasti u Bosni i Hercegovini – Republika Srpska prednjači u kvaliteti izvještavanja – Fiskalna transparentnost kao preduvjet demokracije i građanske participacije – Preporuke za standardizaciju i katalog neusklađenog knjiženja

Read More »
Analize

Transparentnost budžetskih jedinica lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini

U okviru projekta “Korištenje podataka iz Baze javnih finansija kao korektiv javnih politika u BiH”, kojeg je finansijski podržao Fond otvoreno društvo BiH, dogovoreno je strateško partnerstvo sa International Burch University u Sarajevu. Sa predstavnicima IBU-a je dogovoreno da se realzira 6 istraživačkih tema, različitog obima, pri čemu bi 3 bile fiksno dogovorene, a 3 ad hoc teme u skladu sa aktuelnim društvenim dešavanjima i gorućim pitanjima za građane BiH. Jedna od studentica, Mersiha Jaskić, iskoristila je podatke kako iz Baze javnih finansija, tako i drugih analiza koje je Fondacija CPI uradila i publikovala, za izradu svog seminarskog rada na temu “Transparentnost budžeta jedinica lokalne samouprave u BiH”. Mentor joj je bila prof. Dr Nataša Tandir, koja joj je pomogla i u definisanju preporuka. Ovaj seminarski rad na našem i engleskom jeziku objavljujemo na našoj web stranici, a predstavlja prvu u nizu analiza koje namjeravamo prezentirati. Ovdje možete preuzeti “Transparentnost budžetskih jedinica lokalne samouprave u Bosni i Hercegovini” u PDF formatu na bosanskom i na engleskom jeziku.

Read More »